DESTEK EĞİTİMİ PROGRAMLARI

Asperger Sendromu

Asperger Sendromu Nedir?
Asperger sendromu çocukluk döneminde başlayan ve sosyal etkileşimi zorlaştıran bir sorundur. En önemli belirtileri aşırı içe kapanıklık, iletişim sorunu ve beceri zayıflığıdır. Genel özellikleri itibarı ile otizme benzer. Tıpkı otizm gibi, asperger sendromu da nedeni tam olarak bilinmeyen ve bir ömür yaşamı etkileyen bir rahatsızlıktır.

Asperger sendromu, Doktor Hans Asperger tarafından tanımlanmış ve otizminin dışında tutulmuştur. Otizmden farklı olarak dil ve konuşma becerisinde gelişim geriliği yoktur. Asperger sendromunun belirtileri, diğer otizm spektrum bozukluklarından farklı olarak genellikle kendini daha büyük çocuklarda göstermektedir.

Asperger Sendromu Tanısı
Genellikle 4-11 yaşları arasında Asperger sendromu tanısı konulmakta olup, Aspergerin tipik özellikleri olan sosyal etkileşimde bozukluk, tekrarlayıcı davranışlar, bilişsel gelişim eksikliği ve aşırı içe kapanıklık aranır. Çocuklar farklı ortamlarda gözlemlenir ve öğrenme tarzı, motor gelişim, güçlü ve güçsüz yanları ve bağımsız yaşam becerilerine bakılır. Yetişkinlere Asperger tanısı koymak daha zordur. Otizmde olduğu gibi Asperger sendromunda da erken tanı çok önemlidir.

Asperger Sendromu Belirtileri

Yaşam boyu devam eden etkileri ile Asperger sendromu çocuk, genç ve yetişkinleri etkilemektedir. Rutini seven, sosyal becerilerinde zayıf olan Asperger sendromlu çocuklar genellikle konuşmaya başlarlar. Bu özelliği ile de otizmden ayrılır. Okul öncesinde belirtileri ile yaşıtlarından ayrılan Asperger sendromlu çocuklarda görülen tipik özellikler şöyledir:

  • Konuşabilmelerine rağmen sohbeti başlatma ve sürdürmede zorluk yaşarlar.
  • Rutini sever, değişiklikten hoşlanmazlar.
  • Aşırı derecede içine kapanıktırlar.
  • Tekrarlayıcı davranışlar sergiler, tekdüze konuşurlar.
  • Karşısındaki konuşurken değişen ses tonunu anlamaz, esprileri algılayamazlar.
  • Konuşmalar resmi, göz kontağı zayıftır.
  • Bir iki konuda aşırı ilgili olup detaycı olabilirler.
  • Sevdiği konularda aşırı konuşur, tek taraflı sohbete dalarlar.
  • Motor becerilerinde yaşıtlarına göre öğrenme daha geç gerçekleşir.